Pagina's

dinsdag 17 februari 2015

De eerste lentekriebels

Afgelopen vrijdag was het heerlijk weer. Lente kriebels hingen in de lucht. Mijn wasje hing heerlijk buiten en ik heb  gelijk mijn dekbedden ook maar even buiten gehangen in het lente zonnetje. Fris was het nog wel. Na eerst wat huiswerk heb ik heerlijk mijn douche een uitgebreide poetsbeurt gegeven. Hmm alles weer lekker schoon en fris.

'Smiddags werk ik altijd van 13u tot 16u, lekker schoonmaken bij een ouder echtpaar. Tot mijn verrassing mocht ik beginnen met het perkje in de voortuin ontdoen van alle overblijfselen  van de herfst en de winter, bruine bladeren en dode planten opruimen. Een heerlijk werkje in het zonnetje. De eerste bollen piekten al boven de grond uit en zijn nu goed te zien.

Afin, inmiddels is het dinsdag en het lenteweer lijkt ver te zoeken, de lucht is grauw en er hangt dikke mist in de lucht. Maar niets is minder waar, gisteravond zijn er 4 lammetjes geboren op de boerderij. Toen ik even beneden kwam vroeg T. Of ik pasgeboren lammetjes wilde zien. Nou dat liet ik me natuurlijk  geen 2 x zeggen. Tijdens het avond eten was alles nog rustig bij de schapen, maar nu niet meer.

Ik liep de schuur binnen waar alle schapen al een paar weken binnen stonden, klaar om te lammeren. Net voor mijn voeten kwam een prachtig lammetje op de wereld. Best nog wel met een smak op de grond want een schaap staat gewoon alstie bevalt.
Het lammetje zat nog helemaal in z'n vlies waar de dampen van afkwamen. Een bijzonder moment. Moederschaap begon gelijk haar kind schoon te likken en T. hielp haar met de slijm uit het bakkie van het lammetje te halen.

Ditmaal was ik ook getuige van een experiment, vorig jaar had namelijk  1 van de schapen 3 lammetjes gekregen, maar er 1 verstoten. Dit keer waren er ook 3 lammetjes bij 1 schaap en bij de ander maar 1. Dus werd lam nummer 2 bij het andere schaap gezet en ingewreven met de nageboorte van dat schaap. Het was mooi om te zien dat het schaap het lammetje accepteerde en haar liet drinken zodat dit lammetje ook de biest kreeg. Dat is de eerste melk waarin veel goede vitamines zitten voor het lammetje. Natuurlijk met de ervaren hand van T.



Trouwens nooit geweten dat lammetjes zo snel na de geboorte al kunnen lopen. Nog maar goed en wel geland op deze wereld doen ze al snel dappere pogingen die er overigens erg koddig uit zien om hun poten te staan, En dat lukt binnen een uur. Prachtig!

Straks nog maar even kijken in de schuur of er al wat meer lammetjes geboren zijn :)


2 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk voorjaarsverhaal!
    Liefs, Dieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker he? :) Inmiddels zijn er 7 lammetjes, ook van het witte schaap van jou wol :)

    BeantwoordenVerwijderen